Att vara ny på jobbet är inte det lättaste, man ska känna in de sociala koderna och försöka vara bekväm i alla situationer. Samtidigt ska man leva upp till olika förväntningar. Snacka om stressigt! Som tur är har vi tipsen som gör att starten på det nya jobbet kommer gå som en dans. Kolla in listan här nedanför.
Kom i god tid, visa intresse och ställ frågor är några tips på vad man ska göra första dagen på det nya jobbet. Tidningen Business Insider har pratat med flera olika karriärexperter som ger sina bästa tips.
– De flesta av oss kommer ihåg våra första dagar på varje jobb på grund av den höga pressen att göra ett gott intryck. Men du kan minska dina oroskänslor genom att planera noggrant, säger Lynn Taylor, som är författare till boken Tame Your Terrible Office Tyrant – How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in Your Job, till Business Insider.
Här är sakerna du ska tänka på när du är ny på jobbet – bocka av de bästa tipsen nedan!
1. Förbered dig och ställ frågor
2. Var i god tid
3. Försök förstå de sociala koderna
4. Slappna av
5. Le
Läs också: Tre enkla tips för ett mer självsäkert kroppsspråk
6. Var professionell
7. Ät lunch tillsammans
8. Lyssna och var observant
9. Var uppmärksam på hur beslut fattas
10. Prata med dina kollegor
11. Var positiv och sprid energi
Läs också: 9 enkla sätt att bli på bättre humör när du har en dålig dag
12. Sätt telefonen på ljudlöst
13. Visa intresse
14. Tänk på ditt kroppsspråk
15. Var dig själv
Läs också:
4 saker du kan göra för att bli tagen på allvar.
9 frågor du alltid ska förbereda dig på inför en jobbintervju.
Sugen på att byta karriär? Här är de 20 jobben med högst lön.
9 anledningar till varför de bästa medarbetarna säger upp sig.
8 sätt att få andra människor att gilla dig direkt!
14 outfit-misstag att undvika inför jobbintervjun!
Källa: Business Insider