Couture skincare – ett annat ord för serum och krämer som kostar tusentals kronor, har haft ett rejält uppsving de senaste åren. Men är de värda priset? Läs mer om den dyra trenden här nedan.
De dyra krämerna och hudvårdsprodukterna hittar du nu inte längre bara på exklusiva varuhus – de blir nämligen alltmer tillgängliga. Fler och fler lägger tusentals kronor och lovas stora resultat. Många tänker idag på lyxprodukterna som man tänker på sin garderob. En blandning av stabila basplagg och en och annan lyxvara.
Ökat intresse för lyxig hudvård
Vad är det då som driver oss att köpa dessa krämer? Intresse för lyxig hudvård har ökat med 57% under de senaste fyra åren, enligt Glamour. Utöver konsumenterna med störst plånböcker finns det de som menar att det som motiverar oss andra dödliga att lägga tusentals kronor på hudkrämer handlar om att tillföra en känsla av lite extra lyx i vardagen – och det är väl inte så fel?
“Skintellectuals” och “Couture skincare”
Under pandemin ökade intresset för hudvård lavinartat och konsumenterna blev mer uppmärksamma och fick ett ökat intresse för ingredienser. Exklusiva märken som Dr. Barbara Sturm, Augustinus Bader och Lyma har varit som glittrande stjärnor på hudvårdshimlen. Sociala medier som TikTok har också spelat roll för spridandet av de lyxiga hudvårdsprodukterna. Plattformen har i skrivande stund 87,8 miljoner inlägg under “luxury skincare”.
Bättre med dyrt än billigt?
Många klassiska märken som Dior och Chanel erbjuder också lyxig hudvård, men är den dyrare hudvården verkligen bättre? Det beror på vem du frågar. De främsta ingredienserna i Google-sökningar är fortfarande retinol, niacinamid, hyaluronsyra och C-vitamin, ingredienser som enkelt kan hittas i allt från billigare till dyrare produkter. Men bara för att en produkt är dyrare betyder inte det automatiskt att den är bättre eller effektivare.
Men samtidigt är många av de lyxigare hudvårdsmärken som dykt upp på marknaden ledande på grund av sin teknologi och banbrytande forskning bakom produkterna. I slutändan är det upp till kunden att känna hur mycket pengar man vill lägga på sina produkter, och precis som när det gäller garderoben kan det vara en kul idé att blanda!
Nedan har vi listat våra favoriter i den lite dyrare prisklassen!