Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Artikeln innehåller annonslänkar
Hälsa

Så förbättrar du din hälsa på tio minuter

Att andningen är en nyckelspelare när det gäller hälsan har du kanske snappat upp? Men inte alla vet hur stor skillnad andningen kan göra för allt ifrån din förbränning till att minska stress och motverka åldrande. Nedan guidar vi dig igenom en övning du bör göra varje dag för att hålla andningen i topptrim!

Genom att andas på rätt sätt kan man nämligen påverka balansen i hela kroppen.“Lungorna har en nyckelfunktion när det gäller vårt immunförsvar. När vi andas mer mättat får vi balans mellan mage, hjärta, lungor och hjärna”, säger Ulrica Norberg, yogalärare och författare till boken Andas! Hon poängterar också att det är bra att vistas så mycket utomhus som möjligt, skogspromenader och växtlighet hjälper andningen. Vi har väl alla känt på tröttheten och dåsigheten som följer av att sitta inne för länge i ett rum med dålig luft?

Hälsofördelarna är många, bland annat bidrar en bra andningsteknik till att minnet blir bättre. Du får också en bättre matsmältning, bättre hållning och går lättare ner i varv. Du åldras långsammare eftersom kroppen får en bättre syremättnad och du får bättre ork. Du sover bättre och får ökad koncentration, ett bättre immunförsvar och högre förbränning som gör att du tar upp fler antioxidanter. Vem hade kunnat tänka sig att man kunde uppnå allt detta, enbart genom att andas på rätt sätt?

Hur gör man då? Målet är att vässa andningen på ett sätt som ger en nära relation mellan in- och utandning. Det är också viktigt att ta korta pauser mellan andetagen. På så sätt tränar du allt ifrån diafragma och hjärta till lungor och bäckenbotten. 

Gör övningen en gång om dagen, ett tips är att försöka få in en rutin där du gör den vid ungefär samma tidpunkt varje dag, kanske innan frukost eller efter middagen. 

Andningsövning i 3 steg:

1. Lägg dig på rygg med benen på en stol framför dig. Känn efter så att du är avspänd och lägg händerna på magen eller bröstkorgen. (Du kan också sitta upprätt på en stol om du har svårt att ligga ner.) Blunda. 

2. Börja med att andas ut och töm lungorna. Andas sedan långsamt in genom näsan med stängd mun tills du känner att lungorna fyller sig utåt sidorna och uppåt. Håll andan i två sekunder och andas sedan långsamt ut igen. 

3. Upprepa övningen under tio minuter, cirka 50-60 andetag. Var noga med pauserna. Andas ut ordentligt innan du andas in igen.

 

Läs också:

Minska din stress, må bättre på jobbet och bli mer produktiv – allt du behöver är att ta en paus.

Om du ska göra en sak för att minska din stress idag – (testa växelandning en minut räcker)!

Här är knepet som gör att du somnar snabbare och sover bättre.

10 tips som gör livet betydligt enklare.

7 sätt att somna snabbare när du är stressad.

 

Källa: land.se

Andas: livet händer mellan två andetag - Ulrica Norberg KÖP

Andas: livet händer mellan två andetag - Ulrica Norberg

Pris 198 kronor.

KÖP

Nästa bild
Medveten Andning - Anders Olsson KÖP

Medveten Andning - Anders Olsson

Pris: 229 kronor.

KÖP

Nästa bild
Och Andas - upplev kraften i medveten andning - din källa till hälsa, harmoni och lycka - Rebecca Dennis KÖP

Och Andas - upplev kraften i medveten andning - din källa till hälsa, harmoni och lycka - Rebecca Dennis

Pris: 229 kronor.

KÖP

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!