Artikeln innehåller annonslänkar
Hälsa

Så tog sig Ann-Sofie Back från ateljén till joggingspåret

Ann-Sofie Back och Nike i stort samarbete
 
Det är under sista helgen i juni som träningsmärket Nike intar Stockholm. Som om inte träning är en belöning i sig får samtliga deltagare ett exklusivt kit signerat av designern Ann-Sofie Back. Metro Mode har träffat Back för att ta reda på mer om samarbetet med Nike och hur hon själv ställer sig till löpning.
 
Du har nämnt att du har haft ett komplicerat förhållande till träning, berätta.
– Jag gick aldrig in för någon sport som barn. Jag tvingade mig själv att spela lite fotboll men det var sinnesjukt tråkigt. Jag skolkade på gympan, jag var livrädd för både hästar och ridlärare och det var även omöjligt för mig att identifiera mig med sporttjejerna i klassen.
 
När vände det?
– Som vuxen har jag bara levt i mitt huvud. Kroppen har inte varit min på något sätt. Det fanns armar och ben men de fanns bara där, de var inte mina. Jag blev tjock när jag flyttade hem till Sverige för några år sen. Visste liksom inte vad jag skulle hitta på här och gick upp i vikt och kände inte igen i mig alls. En kompis började springa så då tänkte jag att ”det kan väl fan jag göra också”. Kan hon så måste ju jag kunna springa.
 
Hur ser din träningsrutin ut idag?
– Jag tränar på gym tre gånger i veckan och springer minst en gång, vi är ett gäng som springer varje söndag. Vi kom till någon slags gräns för ett tag sen när vi kände att det började bli tråkigt. Själva lyckan över att ens kunna springa en mil lade sig och vi behövde bli mer utmanade så nu har vi en coach.
 
Hur ser du ut när du tränar?
– Jag ser ut som en idiot. Hellre snabb än snygg.
 
Har du något mål med din träning?
– Från att ha varit ett sätt att gå ned i vikt så har det blivit en nödvändighet. Jag kan inte sova om jag inte tränar. Jag vill använda kroppen, det finns inte mål på det sättet, det är en del av att leva nu. Ett litet mål är att springa Nike Women’s 10 km Stockholm nu i sommar snabbare än jag sprang midnattsloppet och sen är det ju halvmaran, fy fan.
 
Varför valde du att göra ett samarbete med Nike?
– Jag gillar Nikes estetik. Det är det enda sportmärket som tilltalar mig och jag älskar USA. Jag har ju även arbetat med sportreferenser i min egen design länge.
 
Hur såg designprocessen ut från idé till färdig produkt?
– Det var viktigt att ”medaljen” kändes som ett smycke. Något man vill ha på sig efter loppet och jag har alltid varit dragen till de där ”brustet hjärtan-halsbanden sedan jag var barn så jag tyckte det var en rolig utgångspunkt. Sedan var det viktigt för mig att trycket på linne och väska verkligen kändes BACK. Jag ville ha en stark igenkänningsfaktor. Bara att skriva BACK x NIKE är enormt!
 
Hur nöjd blev du med det färdiga resultatet?
– Jag är jättenöjd. Det har varit några turer. Nike är ett stort företag och det är många som ska tycka till, men jag tycker det blev jättebra. Särskilt smycket. Det har jag fusk-burit redan.
 
Det exklusiva BACK-kitet bestående av en tygväska, ett linne och ett smycke kommer inte att finnas till försäljning utan mottas enbart av deltagare anmälda till Nike Women’s 10 km Stockholm eller NTC Tour Stockholm den 28 juni.
Anmäl dig här!
 
 
AV: Elina Malm
Foto: Nike

 

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!