Hälsa

Tjejerna hade klimatångest och ville göra skillnad “Målet med Klimatklubben är att rädda mänskligheten”

Maria, Emma och Johanna bestämde sig för att göra någonting av sin klimatångest och tillsammans försöka skapa engagemang kring klimatfrågor och på så sätt vända människors oro till en drivkraft för förändring. Resultatet blev Klimatklubben som på bara en natt fick över 1000 följare på Instagram och i skrivande stund har över 15 000 följare. “Ingenting botar ångesten så bra som att känna att man gör något, och handling är ju exakt vad vi behöver just nu.” 

Vi har tagit ett snack med en av grundarna till Klimatklubben, influensern Maria Soxbo.

Namn: Maria Soxbo
Ålder: 41 år
Bor: Huddinge
Gör: Frilansjournalist, influencer och föreläsare

Berätta, vad är Klimatklubben?
– Fröet till en folkrörelse, hoppas vi! Det är ett politiskt obundet initiativ där vi och medlemmarna hjälps åt att förändra samhällsnormer, sprida information om klimatutvecklingen och driva opinion i frågor som rör klimatet. Vi peppar varandra och hjälps åt att förändra både oss själva, andra och samhället.

Vilka står bakom initiativet?
– Vi är tre som grundat Klimatklubben, Emma Sundh, journalist, stylist och influencer på Emmasundh.com, Johanna Nilsson, opinionsbildare, föreläsare och influencer på Slowfashion.nu och jag, som är frilansjournalist, föreläsare och influencer på Husligheter.se.

Hur kom ni på idén?
– Vi satte oss och spånade vad vi skulle kunna hitta på för att skynda på kampen för ett mer hållbart samhälle, och Emma hade fått ett önskemål av en av sina läsare om att skapa en möjlighet att hitta ”klimatkompisar” i en klimatklubb.

Många känner sig ensamma om att till exempel skippa flyg, och behöver känna att de har likasinnade i ryggen. Vi tog snabbt idén om kimatkompisar vidare och så föddes Klimatklubben. Vi lanserade vårt instagramkonto samma kväll som FN:s nya klimatrapport släpptes för en månad sedan, och redan samma natt fick vi över 1000 följare. Nu är vi över 15 000 där och över 6 000 i vår facebookgrupp.

Vad är det huvudsakliga syftet?
– Att skapa engagemang kring klimatet, och vända människors klimatångest till en drivkraft för förändring. Ingenting botar ångesten så bra som att känna att man gör något, och handling är ju exakt vad vi behöver just nu.

Ni fick flera tusen följare på Instagram över en natt, vad tror du det beror på?
– Att väldigt många VILL göra något, men vet inte var de ska börja. Vi skapade en mötesplats där den drivkraften kan växa sig starkare, och det tror jag att många snabbt kände sig lockade av.

Hur kommer ni jobba med Klimatklubben och i vilka kanaler?
– Än så länge finns vi på instagram och facebook (som grupp och som sida). Vi har planer på ett twitterkonto och en matigare sajt, och sen får vi se – det trillar in spännande förfrågningar hela tiden, om föreläsningar till exempel. Vi nappar på så mycket vi hinner, för målet är ju att skapa så mycket engagemang vi bara kan.

Har ni något uttalat mål med projektet?
– Rädda mänskligheten! Det kan låta lite storhetsvansinnigt, men faktum är ju att själva jordklotet kommer att överleva allt – det är vi människor som inte kommer att finnas kvar om vi inte vänder utvecklingen det närmaste decenniet. Så vi försöker helt enkelt rädda människan, genom att engagera hen.

Vad kan man som privatperson göra för att vara med och skapa positiv förändring när det kommer till miljöfrågan?
– Prata! Våga vara lite obekväm och ifrågasätta personen som står på tomgång utanför mataffären, arbetsplatsen som har kött som standard istället för specialkost på konferensen och företaget som lottar ut flygresor till sina kunder. Lyft klimatfrågan vid så många tillfällen som möjligt, det kan man göra utan att skamma eller gå till angrepp. Ett enkelt ”har du tänkt på att…?” eller ”hur tänker du kring …?” är ett bra sätt att inleda ett samtal på.

Vad är det absolut enklaste man kan göra och börja med redan idag?

1) Hjälp till att förskjuta normer i sociala medier. Att vi fortsätter flyga trots att vi vet hur dåligt det är för miljön är ju för att vi får känslan av att alla andra gör det. Ta tåget och lägg ut massor av bilder från din tågresa i sociala medier – och posta ingenting alls från resan om du måste ta flyget. På det sättet blir det mer normaliserat att ta tåget om vi ser att andra gör det. Samma sak gäller med till exempel secondhand vs nyproducerat, eller vegetariskt vs kött. Bara genom att välja vad vi lägger ut i sociala medier gör vi stor skillnad.

2) Gör en analys av ditt eget avtryck på till exempel Klimatkollen.se. Det är svårt att förändra något om man inte vet vad som är viktigast att ta tag i. Förmodligen kommer du att märka att ett flygfritt 2019 är det snabbaste sättet att sänka ditt avtryck.

3) Gå med i Klimatklubben! Tillsammans är vi starka!

Vilka åtgärder har du själv tagit när det kommer till att värna om miljön?
– Förutom att starta Klimatklubben försöker jag använda min inredningsblogg för att påverka mina följare att bli mer medvetna konsumenter. Att följa trender genom att hitta rätt saker på secondhand istället för att köpa slit-och-släng till exempel. På det personliga planet har jag sänkt min köttkonsumtion till cirka två mål i veckan, signat upp mig på Flygfritt 2019-kampanjen och nu i jul köper jag alla julklappar secondhand.

Finns det några ”dolda vanor” vi inte är så uppmärksammade på idag, som har negativ påverkan på miljön?
– Åh, det finnas massor av exempel, men jag tror att den värsta dolda vanan är att vi har så bråttom att vi inte hinner fatta medvetna beslut. Att vi slänger och köper nytt istället för att laga, att vi inte ger oss tid att leta secondhand när vi behöver något, att vi inte planerar våra resor i tillräckligt god tid för att ta tåget, att vi tar kaffet i engångsmugg med plastlock istället för att sitta ner i fem minuter och dricka ur porslinskoppen. Om vi tillåter oss en lite mer slow tillvaro kommer besluten per automatik att bli klokare.

Och den omdebatterade frågan om att flyga. Hur ser du på det?
– Jag förstår ärligt talat inte varför den är omdebatterad. Av hela jordens totala klimatpåverkan är flyget inte den största boven, men av individens klimatavtryck är det absolut den största delen.

Genomsnittssvensken släpper ut 11 ton koldioxid per år, jämfört med världsmedborgarens 7. För att vi ska få ett hållbart samhälle behöver vi kommer ner under 2 ton, och bara en Portugal-resa tur och retur motsvarar lika mycket utsläpp som ett helt års lakto-ovo-vegetarisk kost. Vad är viktigast, en vecka i solen eller att äta sig mätt hela året? Flyget släpper ut 74 000 gånger mer än tåget – det är hisnande siffror, men visar också hur orimligt det är att flyga så mycket som vi gör.

Vad är vårt främsta miljöhot just nu, enligt dig?
– Att vi är för bekväma för att ändra våra liv i kombination med att politikerna inte vågar fatta impopulära beslut. Eftersom inte tillräckligt många människor är villiga att utforska hur härligt ett liv som inte bygger på konsumtion och snabba kickar kan vara behöver politikerna styra om oss dit med hjälp av lagstiftning.

Hur går man med i Klimatklubben?
– Man följer oss på instagram och går med i vår facebookgrupp, sen är man del av internets kanske mysigaste plats! Alla är välkomna, och det fina med att engagera sig där är att klimatglasögonen blir skarpare varje dag och det blir lättare och lättare att ställa om.

Hur ser du på framtiden?
– Försiktigt hoppfull! Vi får inte slappna av och tro att allt löser sig, men engagemanget i Klimatklubben har fått mig att tro på människans förmåga att uträtta storverk!

Källa till vegokosten: DN
Foto Klimatklubben: Emily Dahl / Foto natur: Unsplash 

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!