Vad är egentligen hemligheten bakom framgångsrika personer och karriärkvinnor? Jobbar de verkligen dygnet runt? Svar nej! Men de har några enkla knep de tar till för att effektivisera arbetet. Här listar vi fyra smarta saker att tänka på (som vi kommer börja med direkt!)
Foto: Unsplash/ @daniellajardim & IBL/ Frennie Shivambu
1. Rensa mejlen
Ja, kanske låter det som världens enklaste grej, men att titta igenom alla mejl i inkorgen innan du lämnar jobbet kan vara riktigt smart. Avsätt en tid och få en rutin varje dag . Det gör att du inte skjuter upp saker och att du släppa jobbet helt när du väl lämnar kontoret.
2. Planera morgondagen
Innan du går hem för dagen är knepet att redan då planera nästa dag. Är det något du måste hinna med eller ska göra? Den absolut viktigaste frågan att ställa sig är: Vad är det första jag behöver göra imorgon när jag sätter igång och arbetar?
Ett tips är att göra to-do-lists och checka av under dagens gång!
3. Stärk dina relationer
Det är viktigt att jobba i en miljö med människor man trivs med. Ta en lunch med kollegan på det nya matstället runt hörnet och ställ genuina frågor för att ta reda på hur just den personens liv ser ut utöver jobbet.
Är det någon som fortfarande jobbar när du ska gå hem för dagen? Fråga om du kan hjälpa till med något! På så sätt visar du att du värdesätter dina kollegor och faktiskt kan ge lite av din tid.
4. Avsluta dagen på riktigt
Det är enkelt att fortsätta jobba hemifrån på kvällarna om man älskar sitt jobb. Dock är det viktigt att tänka på att det kan vara dåligt för dina relationer och även bidra till en ständig stress som gör att du aldrig kan slappna av. Att meditera kan hjälpa dig att få ro i vardagen. Här tipsar vi dig om tre enkla tekniker du kan göra på jobbet!
Det kan också vara dags att ta en titt på just dina morgonrutiner. Inspireras av vad framgångsrika kvinnor aldrig gör på morgonen!
Foto: Pexels
Källa: Theeverygirl