Det finns mycket kraft och pondus att hämta i valet av ord under viktiga möten och i mejlkonversationer – på samma sätt som vissa fraser direkt får dig att verka osäker på din sak. Här listar vi sex typer av ord som framgångsrika människor har skalat bort ur sina vokabulärer – undvik dem du också för ett mer självsäkert intryck på jobbet!
Foto: REX & Giphy
Källa: The Muse, Career girl daily & Lifehack
1. “Bara”
Ett typiskt “skyddsord” som gärna smyger sig in både när vi pratar och i mejlkonversationer men som kan få det du vill säga att verka mindre viktigt än vad det egentligen är. Det är stor skillnad på att “bara vilja ställa en fråga” och att på ett rakt och tydligt sätt “ställa en fråga”. Eller att skriva “jag vill bara stämma av några saker inför mötet” vilket ger ett mycket osäkrare intryck än “jag vill stämma några saker inför mötet”. Du behöver inte nedvärdera det du vill framföra.
2. Utfyllnadsord
“Jag tror” och “umm” är exempel på uttryck som genast får dig att verka mindre säker på din sak. Framgångsrika kvinnor är inte rädda för att dela med sig av sina åsikter! Då är det bättre att vara tyst medan du tänker på rätt sak att säga härnäst. Att våga vara tyst är ett tydligt tecken på självsäkerhet på samma sätt som en kort konstpaus mitt i en mening kan vara ett effektfullt sätt att verkligen poängtera det du vill få fram.
3. “Förhoppningsvis”
Tänk på det så här, om du säger att du förhoppningsvis kommer hinna klart till en deadline eller att en situation förhoppningsvis kommer att lösa sig så ger det sken av du saknar kontroll över vad som händer. Eller ännu värre, att du är opålitlig.
Läs mer: Bli mer självsäker inför nästa möte med 2 minuters “power posing”
4. “Typ”
Det känns helt glasklart att ordet “typ” varken tillför något eller förstärker det du vill säga – men det är bra att påminna sig själv då det är ett ord som har en tendens att dyka upp här och var. När “typ” smyger sig in i ett mejl eller under ett möte får det dig att låta vag eller osäker, precis som de andra utfyllnadsorden som nämns under punkt 2.
5. Be om ursäkt
Ett av de mest onödiga fraserna, i såväl mejlkonversationer som i möten, är “jag är ledsen” eller “tyvärr”. Det kommer självklart dyka upp tillfällen då du måste be om ursäkt på riktigt för något du sa eller gjorde – men i de flesta fall är ursäkten överflödig. Tänk: “Jag är ledsen, måndag funkar inte – kan du på tisdag?”, varför ska du behöva be om ursäkt för att den föreslagna tiden inte passar dig?