Vi har alla varit där. Haft den där chefen som vi glatt hejar på om morgonen medan vi samtidigt knyter näven i fickan. Hen, som en uppsägning ifrån skulle göra en lyckligare än en storvinst på Lotto. Här listar vi nio punkter som visar att din chef är en riktig douche.
1. Hen manipulerar dig (för att få det hen vill)
Någon gång känt att du gör saker du egentligen inte borde (för att det inte ingår i dina arbetsuppgifter) samt går emot din magkänsla, bara för att chefen bett dig? När du svarar ja fast menar nej och ständigt känner dig överkörd och manipulerad så kanske det beror på att du faktiskt blir det.
2. Hen är oprofessionell
Är det någon du förväntar dig vara seriös och hålla en proffsig nivå på jobbet så är det ändå din chef. När denna gång på gång visar dåliga exempel på det och går över gränsen så är det lätt hänt att du tappar respekten.
3. Hen är en dålig ledare
Att vara en bra chef handlar mycket om att vara en motiverande och inspirerande ledare. En sån som visar vägen utan att peka med hela handen. En som finns där när du behöver och som får dig att växa och utvecklas i din roll. Inte som får dig att räkna ner minuterna till du slutar jobbet varje dag.
4. Hen har ett (överdrivet stort) kontrollbehov
Kommenterar din chef dina arbetstider när du kommer in tio minuter efter utsatt tid med nedlåtande kommentarer trots att du har åtskilligt många komptimmar innestående? Blir det diskussion om du en dag tar lite längre lunch än du brukar och känner du allmänt känslan av att vara kontrollerad och instängd på jobbet? Då kan din chef ha orimligt stort kontrollbehov vilket inte gynnar någon.
5. Hen utnyttjar sin maktposition
Gammal omodern hierarki hör hemma på stenåldern. Att vara en bra ledare handlar inte om att styra andra genom management by fear (dvs att få de under sig att känna sig rädda). Det beteendet kan bara resultera i att medarbetarna mår dåligt, börjar ogilla sitt jobb och på sikt slutar.
6. Hen pratar skit – om allt och alla
Här bör varningslampan lysa starkt. Din chef ska inte prata illa om dina kollegor utan aktivt jobba mot skitsnack på kontoret. Samt göra allt i sin makt för att skapa ett öppet och varmt arbetsklimat med högt till tak, där bra kommunikation är lika viktigt som morgonkaffet.
7. Hen är uppenbart otrevlig
Visst, alla kan inte vara på topp varje dag (…och sorger hör tyvärr livet till) men på jobbet är det både din och din chefs uppgift att vara en bra kollega och skapa god arbetsmiljö. Otrevliga attityder och spydiga kommentarer bör aldrig accepteras, punkt.
8. Hen sysslar med ”tystandsterror”
Spydiga kommentarer hör inte hemma på kontoret men “tystandsterror” (med spänningar i luften som man nästan kan ta på) gör inte heller det! Ditt kroppsspråk står till 55 % av ditt budskap till din omgivning och det är minst lika fel av din chef att behandla dig som luft, inte lyssna när du pratar eller få dig att känna dig förminskad, dum eller utanför.
9. Hen tar dig för given
Det kan hända den bästa chefen. Att hen efter en tid börjar ta den grymma medarbetaren (dig) för given. Tecken på det är när du får fler och fler uppgifter kastade på dig utan att egentligen ha tid för dem (eller få extra betalt för dem). När varken feedback, konstruktiv kritik eller komplimanger kommer i din väg och din chef mest verkar se dig som en del av inredningen. Då är det dags att säga ifrån – på skarpen!
Foto: Unsplash