Det är inte alla som har butikshyfs i åtanke under shoppingrundorna. Och det finns vissa saker som personalen i sminkbutiker stör sig lite extra på – nedan listar vi tio saker du som kund kan tänka på nästa gång.
1. När kunden inte hälsar tillbaka
Det är trevligt att hälsa sina kunder välkomna med ett stort leende. Mindre trevligt är när kunderna inte hälsar tillbaka, ignorerar totalt och fortsätter in i butiken.
2. ”Jag skulle bara kolla om det var samma”
Ofta finns testers framme så att man kan känna och klämma på produkter innan man bestämmer sig för att köpa. Och när det väl finns en tester framför produkten – samt en skylt ”Vänligen öppna ej produkter, be personalen om hjälp”, ska man INTE försöka slita upp produkten ur förpackningen. Skulle du vilja få med dig en produkt hem som någon annan öppnat?
3. Kunder som skäller ut personalen (för saker de inte kan rå för!)
Det är inte personalens fel att ett visst märke inte säljs, att rean är dålig eller att priserna är för höga. Det är inte heller personalens fel att du valt ut fel produkt med dig hem.
4. ”Jag lovar, jag har inte testat den” – returer som går fel
Ibland ångrar man sina köp och det har alla kunder rätt till. Men om du brutit upp plomberingen och testat produkten hemma får du inte lämna tillbaka varan. Det är verkligen inte ens idé att försöka.
5. Butiken är ingen papperskorg
Det är härligt att ha med sig en kaffe latte på shoppingrundan. Men tänk på att det finns papperskorgar där du kan lämna din halvt uppdruckna kopp sedan. Makeup-stationerna är inte en papperskorg.
6. ”Nej, jag hänger gärna runt i namnskylt på min fritid!”
Kunder som frågar om man jobbar i butiken, när både namnskylt samt jobbuniform är synlig. Det kan väl vara artigt egentligen, men det är tröttsamt när man får höra det tre gånger per dag.
7. Kunder som inte väntar på sin tur
Att du bara har EN fråga stämmer nästan aldrig. Och när personalen är upptagen med en kund och har tio andra som väntar på tur, borde du också snällt vänta.
8. Använd gärna läppglans-applikatorn vid makeup-speglarna
Vanligtvis (du vet, när det inte pågår en pandemi) får du jättegärna prova läppglans och läppstift. Men försök applicera det med hjälp av applikatorerna som finns vid alla makeup-stationer. Det blir så mycket mer hygieniskt för dig och alla andra!
9. Se till att vara tillgänglig när du frågar om hjälp
Personalen finns där för att hjälpa dig, men när du ber om hjälp för att sedan i samma veva vara upptagen i telefon och avslutar ditt samtal (på ett lååångsamt sätt) är inte schysst mot den som jobbar. “Vänta jag ska få hjälp här nu..aa bra.. jag ska köpa en mascara.. aa.. jag ringer dig sen..aa..hejdåå”. Ett samtal som aldrig riktigt tycks ta slut och under tiden slösar du personalens tid som har andra kunder att ta hand om.
10. En minut kvar innan stängning betyder inte en minut kvar att shoppa
Butiken har haft öppet i 10 timmar, måste du handla precis en minut innan stängning? Enda undantaget är om du vet vad du ska ha – springer fram och hämtar det för att sedan rusa bort till kassan. Men förvänta dig inte högklassig service en minut innan stängning.