För fjärde gången har Bianca Ingrossos sminkföretag CAIA fällts för sexism. Denna gången handlar det om en bild där Bianca framställs som sexobjekt enligt Reklamombudsmannen.
Caia Cosmetics har flera gånger blivit ärenden hos Reklamombudsmannen, RO. Tio fall de senaste två åren har sju gånger slutat i fällande dom, varav fyra har rört sig om könsdiskriminering.
Menar att bilden är könsdiskriminerande
Tidigare i höst fälldes företaget för otydlig reklam, då i en video på Influencern Lovisa Worges instagram. Denna gången handlar det om en reklam där Bianca visas snett bakifrån i en kort tajt klänning med bar rygg. Hon lutar sig mot en Volvo samtidigt som hon tar på sig ett läppstift med den andra handen. Enligt Sveriges Kvinnolobby, som anmält reklamen, är bilden könsdiskriminerande och de menar att läppstiftet, den produkt som ska marknadsföras, knappt syns. Nämnden som fattat beslutet att fälla reklamen för sexism ger dem rätt i den första anklagelsen.
Mer sexualiserande än sensuell
Enligt RO är posen på bilden mer sexualiserande än sensuell. Hon framställs enligt dem som ett sexobjekt och reklamen betraktas som nedvärderande för kvinnor i allmänhet, konstaterar de. Caia Cosmetics säger själva till RO att de tycker att bilden är vacker och att de blivit förvånade över att den tolkats som sexistisk. Enligt dem går både bilen och klänningen dessutom i läppstiftets och sommarkampanjens färg.