Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

6 sockerfällor som vi trodde var nyttiga

nyttigt-sockerfallor-socker-massa-socker-juice-onyttigt-torkade-bar
Att det råder en hälsotrend just nu är det ingen tvekan om. Vi dricker juicer, äter kvarg och energibars för glatta livet, men är det verkligen så nyttigt som vi tror?

Mycket av det ”nyttiga” vi äter är egentligen dolda sockerfällor. Det här är listan som vi helst av allt inte vill läsa. Allt det vi tidigare har ätit med gott samvete är fullproppade med socker. Förlåt, här är 6 dolda sockerfällor.
 
Smaksatt kvarg
Kvarg har ju verkligen blivit känt som ett proteinrikt mellanmål för de som håller igång. Förutom naturell kvarg så finns det även en mängd olika smaksatta alternativ. Det du kanske inte tänker på är att de är fullproppade med socker, en smaksatt kvarg innehåller ungefär 10 sockerbitar (nästan lika mycket som ett glas cola). Tycker du att den naturella är lite tråkig så kan du smaksätta den själv med färska bär.
 
Müsli
Den klassiska müslin som du köper i butik innehåller faktiskt otroligt mycket socker. Då pratar vi inte om Start utan om en tråkmüsli som består av havregryn och exotiska frukter. 100 gram av sådan müsli innehåller 9 sockerbitar. Tänk dig att hälla på 9 sockerbitar på frukostfilen, gott va?
 
Fruktjuice
En trend som verkligen har exploderat är olika typer av juicer. Hur nyttig är juicen egentligen? Inte alls så bra och hälsosamma som vi kanske vill tro. När frukterna, bären och grönsakerna pressas försvinner alla viktiga fibrer och kvar blir nästan bara sockret. Juicerna innehåller dessutom nästan dubbelt så mycket frukt som vi annars skulle kunna äta. Vem orkar äta tre bananer och fyra äpplen på en och samma gång? Grönsaksjucier är lite bättre än fruktjuicer, men de innehåller fortfarande mycket socker.
 
Bars
En annan stor hälsotrend är olika varianter av bars. I butiker och hälsokostaffärer kryllar det var proteinbars, rawfoodbars och energibars. Ett perfekt och nyttigt mellanmål att äta på vägen. Eller? Dessa bars innehåller ofta mycket socker i form av torkad frukt eller honung. En bar kan innehålla ungefär 7 sockerbitar.
 
Grovt bröd
Vi vet att ljust bröd inte är bra för oss och vi har lärt oss att grovt bröd är bra att äta. Faktum är att det grova brödet lurar oss. Göteborgs-posten upptäckte att en stor del av allt bröd vi äter innehåller stora delar socker. Ett av våra mest populära bröd, Lingongrova innehåller 9 procent socker (precis lika mycket som en Skogaholms limpa). Kolla på innehållsförteckningen innan du köper bröd, en sockerbit väger ungefär 3 gram.
 
Torkade bär
Vi är nog många som köper torkade blåbär och tranbär istället för lördagsgodiset. Tyvärr så kan vi nästan äta lördagsgodis i stället. Varje bär innehåller ungefär 40 procent socker och en liten påse på 70 gram innehåller nästan 8 sockerbitar. De är dessutom otroligt dyra, kilopriset ligger på ungefär 200-859 kronor.
 
Foto: Captivo Picture

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!