Det är de små detaljerna som avgör om första intrycket blir positivt – och vikten av att skapa förtroende hos personen du möter kan inte nog poängteras. Forbes har sammanställt en lista över åtta saker du ska göra när du träffar en ny person på jobbet eller privat – som får dig att bli omtyckt direkt.
Foto: @jodielapetitefrenchie
1. Lyssna aktivt
Aktivt lyssnande innebär att du koncentrerar dig helhjärtat på vad den andra personen säger, istället för att fundera över vad du själv ska säga härnäst. Att ställa insiktsfulla frågor är ett bra sätt att visa att du verkligen är uppmärksam. Undvik att avbryta, för även om du bara vill lägga fram en lösning på ett problem så kommer det verka som att du tycker att det du säger är mer intressant. Det får samma effekt som om du skulle säga “okej, jag förstår. Du kan sluta prata nu”.
2. Låt personen du möter prata först
Låt den du träffar leda konversationen, du kan alltid ställa några frågor som hjälp på vägen. Om du tar över samtalet direkt gör det mycket svårare att bygga förtroende hos den du möter. Förtroende byggs när personer känner sig sedda och förstådda.
3. Var äkta
Att vara genuin och ärlig är två grundläggande faktorer för att bli omtyckt. Ingen gillar en person som känns fejkad – det är svårt att gilla någon som du inte riktigt förstår vilka de är eller hur de känner.
Sympatiska människor är självsäkra nog att vara bekväma i sig själva. Genom att koncentrera sig på vad som engagerar dig och gör dig lycklig som person blir du en mycket intressantare person än om du försöker få andra att gilla dig genom att göra saker som egentligen inte är du.
4. Använd positivt kroppsspråk
Genom att bli mer uppmärksam på dina egna gester, uttryck och tonfall – och se till att de är positiva – kommer du att börja charma personer du möter som aldrig förr. Att använda en entusiastisk ton i rösten, hålla ögonkontakt och luta dig lite lätt mot den du pratar med är exempel på positivt kroppsspråk som kan göra hela skillnaden.
Läs mer: 10 dåliga vanor som får dig att uppfattas som mindre attraktiv
5. Kom ihåg deras namn
En enkel sak kan tyckas, men som är förvånansvärt kraftfullt att använda för att din nya bekantskap ska få en bra känsla för dig. Att kalla någon vid namn behöver dessutom inte begränsas till endast när ni möts, utan fortsätt att använda personens namn även under konversationen. Har du svårt att minnas nya namn? När ni ses första gången, se till att upprepa personens namn direkt så hjälper du hjärnan att registrera namnet lättare.
6. Lägg ifrån dig telefonen
Det är omöjligt att bygga förtroende hos en ny person – samtidigt som du övervakar din telefon. Det finns inget som är så avtändande i ett möte än när du svarar på ett sms eller mejl (hur snabb du än är). När du är i ett samtal, fokusera all din energi på det samtalet.
7. Ta dig tid till att småprata
Att inleda möten med fem minuters småprat ger bättre resultat i slutändan eftersom du då har möjlighet att börja bygga upp förtroende direkt istället för att bara gå rakt på sak kring mötesagendan.
8. Gör din hemläxa
Det är väldigt uppskattat av andra när du vet saker om dem, redan innan ni har träffats. Inga skumma saker såklart utan enkla fakta som du tog dig tid att lära från personens LinkedIn eller företagssajt. Det kanske inte fungerar för spontana möten, men det kan vara avgörande när mötet är inplanerat sedan tidigare. Ta reda på så mycket du kan om personerna du möter, deras företag och så vidare. Att visa att du har gjort din research är ett tecken på kompetens och trovärdighet.
Läs också:
9 frågor du alltid ska förbereda dig på inför en jobbintervju.
Sugen på att byta karriär?Här är de 20 jobben med högst lön.
9 anledningar till varför de bästa medarbetarna säger upp sig.
14 outfit-misstag att undvika inför jobbintervjun!
Källa: Forbes.com