Det finns en hel del missuppfattningar kring vad som faktiskt ingår i flygvärdar och flygvärdinnors arbetsuppgifter. Vi listar fem saker som du aldrig ska be kabinpersonalen om!
Att vara flygvärd eller flygvärdinna är ett krävande jobb även under idealiska omständigheter, men knepiga resenärer gör säkerligen inte jobbet enklare. Här är några saker som inte ingår i kabinpersonalens jobb.
1. Att placera ditt handbagage i hyllan ovanför dig
Nej, detta är faktiskt inte kabinpersonalens uppgift, berättar Jay Robert som är grundaren av A Fly Guy Travels:
“Att förvänta dig att kabinpersonalen ska lyfta upp ditt handbagage och placera det i hyllan ovanför är en av de största missuppfattningarna kring kabinpersonalens roll. Att be oss att göra det är ett snabbt sätt att framställa dig själv som en bortskämd, jobbig passagerare”, säger han. ”Inte nog med att det inte är vårt ansvar att lyfta passagerarbagage, flygbolagen instruerar oss dessutom att inte göra det, och om vi skadas till följd av att vi lyfter bagage täcks det inte av företagets sjukvårds- och skadelöneskydd. Jag har sett passagerare lämna sina väskor i gången och säga åt flygvärdinnorna att ta itu med det.
2. Att värma något åt dig i mikrovågsugnen
Flygplansmat är i regel ganska dyr, så att ta med sig sin egen mat och be kabinpersonalen att mikra den borde vara ett smart drag – eller?
“[Folk ber oss att] värma saker åt dem i mikrovågsugnen…. Vi har inte mikrovågsugnar”, säger flygvärdinnan Cathay Richardson.
3. Att leta efter något du råkat slänga i soporna
Om du tror att kabinpersonalen kommer att gå igenom samtliga påsar med skräp för att hitta något som du slängt av misstag så tror du fel.
“Någon lämnade sin tandprotes på matbrickan efter insamlingen och förväntade sig att besättningen skulle gå igenom alla skräpvagnar och brickor för att hitta den”, berättar flygvärdinnan Ranjana Dhyani.
4. Att hålla anslutande flyg
Visst vore det fint om kabinpersonalen hade makten att hålla ditt anslutande flyg vid förseningar, men tyvärr är detta inte möjligt:
“Vi är inte ansvariga för och kan inte heller hålla flyg, och tack vare modern teknik är ditt anslutningsflyg medvetet om att ditt inkommande flyg är försenat. Flygbolagen har en hel avdelning som bevakar flygförseningar och anslutningar, och de instruerar din anslutande gate att hålla flyget om flygtidtabellerna tillåter. Du behöver inte be flygvärdinnorna om och om igen att hålla ditt flyg. Det besättningen kan göra är att innan landning flytta dig till en tom plats längre fram i kabinen (om det finns några tillgängliga) så att du har en bättre chans att hinna med ditt anslutande flyg”, berättar Jay Robert.
5. Att gaska upp sig
Ta det inte personligt om kabinpersonalen verkar ha en dålig dag eller inte är lika glättiga som du tycker att de borde vara.
“Sanningen är att det här är ett väldigt uttröttande jobb och det är inte ovanligt att besättningen jobbar i femton timmar efter att endast ha sovit i några minuter”, berättar Robert. “När jag jobbade på några av världens längsta flygresor var det inte ovanligt att arbeta i nästan 30 timmar med endast tre-fyra timmars vila under resans gång. Kombinera sömnbrist och tidsskillnader med den energi som krävs för att hälsa på och ta hand om så många främlingar i ett begränsat utrymme, så förstår du varför vissa personer ur besättningen inte har tillräckligt med energi att ge mer än nödvändigt.”
Källa: HuffPost