Karriär

Vett och etikett – här är 6 jobbregler du bör ha koll på

Vissa saker att förhålla sig till på jobbet kan verka självklara, vissa bör vi bli påminda om. För att bidra till en härlig stämning på din arbetsplats bör du ha koll på dessa sex viktiga vett- och etikett-regler.

Foto: Pexels

Små saker kan faktiskt göra stor skillnad på jobbet och det finns vissa saker du kan tänka på för att bidra till en bättre stämning. Att föregå med ett gott exempel kommer förhoppningsvis inspirera dina kollegor till att haka på vett och etikett-reglerna. Som det kända ordspråket säger: om du vill förändra världen ska du börja med dig själv!

1. Var inte delaktig i skvaller

Finns det någonting värre än skvaller på en arbetsplats? Rykten och skvaller bidrar till en obekväm och stel stämning och den personen som det skvallras om märker ofta av sådant. En sådan situation ska ingen behöva befinna sig i – tänk om du själv var den personen dina kollegor skvallrade om? Det bästa du kan göra är att ignorera sådana samtal eller säga till de andra att det är onödigt att spekulera om andra. Du kommer att känna dig så mycket mer professionell på jobbet!

2. Alla behöver inte vara din bästa vän

I livet kommer vi att möta människor som har andra åsikter än oss själva och ibland krockar våra personligheter med andras. Det är helt okej! Man behöver inte bli bästa vän med alla man träffar, däremot är det viktigt att hålla sig professionell och hålla god ton mot kollegorna. Om ett problem uppstår kan det vara bättre att prata med din chef istället för att ta det i egna händer.

3. Var en hjälpande hand (om du kan!)

Att jobba i ett team där man både ger och tar är underbart. Se till att hjälpa dina kollegor och om du ser någon kämpa och se stressad ut kan det vara uppskattat att ta en minut och fråga hur din kollega mår. Såklart ska du inte ta dig an andras arbetsuppgifter om du själv har en hög som väntar (så att det går ut över ditt välmående) men att fråga hur någon mår har du alltid tid med!

4. Ge full uppmärksamhet

Om du är mitt uppe i någonting och en kollega kommer förbi ditt bord för att prata så kan det vara svårt att ta till sig det personen säger. Du försöker lyssna, kanske stirrar du rakt på personen och håller med, men egentligen är dina tankar någon annanstans. Ge personen som sökt upp dig din fulla uppmärksamhet, känns det omöjligt för stunden kan du be att få komma förbi senare när du är klar med din uppgift.

5. Sprid positivitet

Alla har vi upplevt en dålig dag och hur härligt är det inte då när en kollega kommer till din räddning och lättar upp stämningen? En positiv stämning kan rycka med vem som helst – till och med den som har en riktigt dålig dag! Sprid den positivitet du själv vill se så kommer du se att det blir en fantastisk stämning på kontoret.

6. Prata alltid med nykomlingen

Vi vet alla hur det känns att vara ny på kontoret och därför borde vi uppvakta nykomlingen lite extra. Att få någon att känna sig inkluderad kan vara att hälsa, byta några ord vid kaffeautomaten eller fråga om personen vill käka lunch tillsammans.

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!