Matilda Djerf har stängt ner sitt personliga konto på TikTok efter att ha blivit hårt kritiserad på plattformen under de senaste dagarna. Anledningen? Djerf Avenue tycks ha en anmärkningsvärd låg tolerans mot kreatörer som tipsar om billigare alternativ till märkets produkter.
Att tipsa om så kallade dupes, alltså mer prisvärda alternativ till dyra produkter, är vanligt bland kreatörer på TikTok. Därför var det många som reagerade när Matilda Djerfs varumärke började anmäla videor där användare gjorde just detta.
Riskerar att bli avstängd från TikTok
Under helgen har ett flertal mindre TikTok-kreatörer hävdat att Djerf Avenue har anmält deras videor för att få dem borttagna, något som bland annat amerikanska The Cut har rapporterat om.
En av de som har drabbats är Aliya Sumar. I ett klipp berättar hon att två av hennes videor har blivit flaggade för varumärkesintrång, vilket innebär att hon riskerar att bli avstängd från TikTok – trots att hon i videorna hade sagt att Djerf Avenues produkter var av bättre kvalitet än de alternativ hon visade upp.
Mycket av kritiken handlar också om att Djerf anklagas för att påstå att hon har “uppfunnit” den estetik hon förespråkar (som beskrivs som “clean-girl Scandinavian style”) och att Djerf Avenues produkter knappast är originella utan snarare är baserade på redan existerande plagg:
“Hon beter sig som om hon äger stilen trots att den har funnits i Skandinavien länge”, lyder en kommentar.
Efter kritiken publicerade Djerf Avenue ett uttalande på TikTok och Instagram där de skrev att det nyligen har skett en ökning av sajter som säljer produkter med märkets designer och ägda tryck:
“På grund av detta, och för att skydda våra tryck och individuella designers, har vi [anlitat] ett externt immaterialrättsföretag (IP) som övervakar upphovsrättsintrång”, löd uttalandet.