Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

När Karlie Kloss väljer en viss styrkeövning så hakar vi mer än gärna på, för om det

Hälsa

Ball slam med medicinboll är helkroppsövningen du behöver i ditt träningsprogram!

När Karlie Kloss väljer en viss styrkeövning så hakar vi mer än gärna på, för om det är något den grymma modellen och entreprenören utstrålar så är det träningsinspiration! Här berättar hennes tränare varför ”ball slam” med medicinboll är den ultimata helkroppsövningen. 

Foto: Instagram/@karliekloss & @dogpound
Källa: Wellandgood.com

Om du letar efter en övning som utmanar många muskelgrupper samtidigt och som ger pulsen en rejäl knuff, då är det dags för dig att plocka upp – och sedan drämma – en medicinboll i backen. Ball slam kallas helkroppsövningen som aktiverar axlar, rygg, triceps, rumpa, lår, vader, och som lär kroppen att transportera energi via sin kärna, core.

– Med rätt intensitet och antal repetitioner kan ball slams även ge grym konditionsträning, säger tränaren Lucca De Oliveira i en intervju med Wellandgood.com.

De Oliviera jobbar på trendiga New York-gymmet Dog Pound där Karlie Kloss ofta syns bland träningsredskapen. Han tipsar om att börja med en medicinboll från cirka 5 kilo upp till 15 kilo, beroende på hur mycket vikt du känner dig bekväm med att lyfta. Justera vikten utifrån ditt huvudsakliga mål med övningen: tung för muskeluppbyggnad, medeltung för uthållighet och lättare för puls/konditionsträning.

– Ball slams kopplar samman kraften i över- och underkroppen i ett upprepande rörelsemönster som gör att du kommer svettas floder, säger De Oliveira.

Så gör du: Ball slams med medicinboll

Se till att du har mycket utrymme så att du kan göra en full sving med armarna utan att stöta i något. Välj också en plats där det är okej att kasta tungt i marken.

Stå höftbrett isär med knäna lätt böjda, tittandes ner på bollen som du håller i midjehöjd framför dig. I en synkroniserad rörelse, lyft bollen ovanför huvudet samtidigt som du ställer dig på tå. Kasta sedan bollen i marken så hårt som möjligt med kraft från magmusklerna. Plocka upp bollen och upprepa. Kolla in hur Karlie gör i klippet nedanför – och lycka till med träningen!

 

Sunday Slam💥 🐾@karliekloss🐾 #SMASHCity

Ett inlägg delat av DOGPOUND (@dogpound)

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
34 kvadrat
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Niklas Berglind
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Emma Danielsson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Fannie Redman