Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Styrka plus kondition – på 15 minuter kan du träna igenom hela kroppen på ett roligt och effektivt sätt! Här hittar du sex övningar för ben, rumpa, core, armar, axlar och flåset.

Hälsa

Video: 6 effektiva konditions- och styrkeövningar med egen kroppsvikt

Styrka plus kondition – på 15 minuter kan du träna igenom hela kroppen på ett roligt och effektivt sätt! Här hittar du sex övningar för ben, rumpa, core, armar, axlar och flåset. 

traningsklipp_815

I klippet går vi igenom sex övningar som du kan köra som en AMRAP (as many rounds as possible) under 15 minuter, det vill säga att du gör de sex övningarna efter varandra – så många varv som möjligt. Det enda du behöver är din egen kroppsvikt, vilket gör upplägget till det perfekta utomhuspasset efter jobbet, på resan eller lunchrasten. Du kan såklart köra passet inomhus också, byta bara ut backlöpningen till höga knän (15 repetitioner per ben).

Du hittar fullständiga övningsbeskrivningar under videon. Kom ihåg att värma upp några minuter innan passet och att varva ner en stund efteråt. Här kan du läsa mer om uppvärmning och nedvarvning. Nu kör vi!

 

6 övningar som tränar hela kroppen

Övning 1. Mountain climbers – 8 reps per ben

Stå i plankposition, hoppa fram med ena foten (placerad i höjd med händerna) och det andra benet sträckt bakåt. Gör ett kraftigt hopp så att du byter position på fötterna. Upprepa.

Övning 2. Benböj med kick – 6 reps per ben

Gör ett djupt benböj, men inte djupare än att du kan hålla bröstet högt och hälarna kvar i marken. Spänn bålen så att du håller balansen när du kickar.

Övning 3. Planka med klättring – 6 reps

Utgå från plankposition på armbågarna. Tryck dig upp till raka armar och ner igen på armbågarna – det är 1 repetition! Försök att hålla kroppen så stilla som möjligt, så att du inte svajar från sida till sida under ”klättringen”.

Övning 4. Utfall ”around the world” – 4 reps/rundor per ben

Gör ett stort utfallssteg framåt, kliv tillbaka, utfallssteg åt sidan, tillbaka och sen utfallssteg bakåt. Stolt hållning och se till att knäna går i samma linje om tårna.

Övning 5. Masken – 6 reps

Klättra fram till plankposition, vänd och klättra tillbaka upp igen – det är 1 repetition!

Övning 6. Backlöpning – upp till toppen och ner igen

Leta upp en backe som tar cirka 20 sekunder att springa upp till toppen. Håll ett högt men kontrollerat tempo! Jogga ner till starten och börja om med övning 1 igen.

Lycka till med träningen!

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger