En ny undersökning visar att rekordmånga svenskar är veganer, vegetarianer och så kallade flexitarianer – och det är klimatet som visat sig vara den största motivationen till att äta mer grönt.
En undersökning utförd av Kantar Sifo på uppdrag av livsmedelskoncernen Axfood visar att svenskarna äter allt mer grönt.
Varannan deltagare svarade att de äter en eller flera helt vegetariska måltider en till sex gånger i veckan, och enligt Aftonbladet uppgav 9 procent av deltagarna att de är veganer eller vegetarianer.
Miljö- och klimatskäl visade sig vara den största anledningen till att äta grönt – hela 67 angav detta som det främsta skälet. Många uppgav även att de skulle välja mer vegetarisk mat i matbutiken om denna typ av produkter höll en lägre prisnivå.
Så många svarade: ”Jag är vegetarian”
2016 | 6 procent |
2017 | 6 procent |
2018 | 6 procent |
2019 | 5 procent |
2020 | 5 procent |
2021 | 7 procent |
Vilket är det främsta skälet till att du planerar att äta mer vegetariskt under 2022?
18 procent | |
På grund av en diet | 1 procent |
Miljö/klimatskäl | 67 procent |
Etiska/djurrättsskäl | 12 procent |
Religiösa skäl | 0 procent |
Annat | 1 |
Tveksam/vet ej | 1 |
Så många procent svarade att de äter en eller flera helt vegetariska måltider en till sex gånger i veckan:
2016 | 39 procent |
2017 | 40 procent |
2018 | 40 procent |
2019 | 46 procent |
2020 | 49 procent |
2021 | 50 procent |
Vad skulle få dig att välja vegetarisk mat oftare?
Mer kunskap | 39 |
Större utbud av varor | 20 |
Omvärldens attityder | 9 |
Bättre utbud på restauranger och matställen | 19 |
Annat | 11 |
Tveksam/vet ej | 29 |
Vad skulle kunna få dig att välja mer vegetarisk mat när du handlar i matbutiken?
Större vegetariskt utbud | 21 procent |
Inspiration/recept i butiken | 30 procent |
Godare och mer smakfulla produkter | 33 procent |
Lägre prisnivå | 36 procent |
Erbjudanden | 23 procent |
Tydligare skyltning/märkning | 9 procent |
Tydligare ursprungsmärkning | 22 procent |
Annat | 14 procent |
Tveksam/vet ej | 6 procent |