Imposter syndrome, eller bluffsyndromet på svenska, har ofta en negativ effekt på karriären. Vi listar fyra knep som hjälper dig att övervinna problemen!
Imposter syndrome är ett begrepp som innebär att ha en obefogad känsla av otillräcklighet. Om du lider av Imposter syndrome – eller bluffsyndromet som det kallas på svenska – bär du på en rädsla för att bli avslöjad som en bluff i arbetslivet eller privata relationer.
Kan påverka karriären negativt
Enligt Entrepreneur är bluffsyndromet något som drabbar kvinnor i större utsträckning än män – ett problem som försvåras av de stereotyper och fördomar som tyvärr råder på många arbetsplatser. Detta kan i sin tur förklara varför det finns studier som visar att kvinnor är mindre benägna att söka jobb som de inte är 100 % kvalificerade för, och varför de överlag tycks söka färre jobb än män gör.
Bluffsyndromet har med andra ord inte endast en negativ effekt på känslolivet: om du lider av imposter syndrome är risken stor att du blir mindre effektiv i ditt arbete, går miste om intressanta karriärmöjligheter eller tjänar mindre än andra personer med samma kompetens.
Så hanterar du imposter syndrome – 4 steg
Misstänker du att du lider av imposter syndrome? Här är fyra tips att prova nästa gång du känner dig som en bluff:
1. Ta ett djupt andetag, slappna av, och acceptera situationen du befinner dig i. Det är lätt att dra felaktiga slutsatser när det dåliga självförtroendet slår till. Tillåt dig att vara närvarande i stunden – då blir det lättare att lyssna och förstå vad det faktiskt är som händer.
2. Utvärdera situationen. Försök gå till botten med varför du känner dig som en bluff och utmana sedan de tankarna. Ställ dig några frågor som: Vad försöker jag uträtta? Vad är mina ambitioner? Vad gör att jag är kapabel att uppnå dem?
3. Utmana din inre kritiker med fakta. Var inte rädd för dina svagheter! Fråga dig istället hur du kan utvecklas och ansträng dig sedan för att lära dig mer. Är det kanske så att du faktiskt är mer kompetent än du intalar dig själv? Försök då att erkänna dina styrkor.
4. Peppa dig själv. Påminn dig själv om dina tidigare bedrifter och att du faktiskt hör hemma där du är, precis lika mycket som de andra gör. Alla har något unikt att bidra med och har därför rätt att vara stolta över sina styrkor.