Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Du ska göra dina första trevande övningar på yogamattan och istället för att känna

Hälsa

10 frustrerande tankar alla nybörjaryogis har under sina första yogaklasser

Du ska göra dina första trevande övningar på yogamattan och istället för att känna dig så där härligt avslappnad och zen som alla yogisar alltid är, så känner du dig mest frustrerad över att inte en enda position känns naturlig. Var bara lugn, vi har alla varit där. Det kommer att kännas bättre snart, vi lovar!   

Foto: IBL/Shutterstock

Du är definitivt inte ensam om att känna dig klumpig, förvirrad, arg över att läraren ber dig stå i de mest omöjliga positionerna – för att inte tala om hur svårt det är att landa i nuet under passet (när du precis har sprungit från ett jobbigt möte och sen måste rusa hem för att städa inför morgondagens middagsgäster). Pjuu.

Här är en lista med tio tankar som dyker upp i de allra flesta nybörjaryogis huvuden, under och efter de första yogaklasserna. Läs igenom, ge det några gånger och kom ihåg att det kommer att kännas bättre med tiden, namaste!

1. Det finns ingen annan person i hela världen som är lika stel som jag är.

2. Varför måste alla andra också gå på just den här klassen? Våra mattor ligger ju praktiskt taget omlott (så irriterande).

3. Jag måste komma ihåg att köpa yoghurt på vägen hem. Oj, vad hände nu – bytte vi position?

4. Nej du, kära yogainstruktör, nedåtgående hund är inte en viloposition.

5. Vad då andas och röra sig samtidigt?

6. Och hur är det ens möjligt att vara så där rörlig som personen på mattan framför?

7. Om du så mycket som andas på mig i den här positionen kommer jag att ramla ihop som ett korthus (alternativt välta omkull som ett riktigt klumpigt kylskåp). 

8. Savasana, ja tack! Men hur gör man egentligen för att inte somna när man 1) ligger ner, 2) rummet är mörkt och 3) musiken är närmast hypnotiserande?

9. Jag måste nog träna lite hemma innan jag går tillbaka till nästa klass, jag är ju på tok för stel för det här…

10. … Men hon som står i det där felfria huvudståendet, hon är såå bra på att yoga.

Nej, du är inte för stel för att yoga och inte heller ”bättre” på att yoga bara för att du kan böja, vända och vrida på kroppen i positioner som verkar näst intill fysiskt omöjliga. Yoga är ett verktyg för ökad medvetenhet och för att skapa balans mellan kropp och själ, något du inte uppnår bara genom att vara fysiskt stark och rörlig i kroppen.

Yogasystemet består förutom de fysiska ställningarna (asanas) av andningsövningar, avslappning, koncentrations- och meditationstekniker samt en kärleksfull och förstående inställning till världen runt omkring dig. För att uppnå syftet med yogan, det vill säga både fysisk och psykisk hälsa, bör du därför se bortom de fysiska prestationskraven och jämförelsen med alla andra ”som är så mycket rörligare än vad du är”.

Att lyfta blicken och le mot kollegan i korridoren och att dra några djupa och närvarande andetag i rusningstrafiken på väg hem från jobbet är minst lika mycket yoga som att kunna stå i nedåtgående hund i tio andetag – om inte mer.

Foto: Giphy

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Pamela Bellafesta
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Niklas Berglind
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström