Inte nog med att nervositeten kan slå till, det är även mycket som bör förberedas inför en intervju. Ska denna dessutom ske över telefon kan det kännas lite extra pirrigt. Hur viktigt är det till exempel att tänka på röstläget eller i vilken miljö du tar ditt samtal? Här listar vi karriärcoachen Rose Keatings bästa tips för en lyckad telefonintervju. 1. Förbered dig noggrant En telefonintervju är som vilken jobbintervju som helst och det är därför lika viktigt att du förbereder dig ordentligt. Se till att söka upp all information du kan tänkas behöva om företaget och skriv upp några frågor som du kan ställa. Genom att vara påläst och ställa relevanta frågor visar du att du sökt tjänsten för att den intresserar dig, inte för att du är ute efter vilket jobb som helst. Var också noga med att kolla alla punkter i arbetsbeskrivningen för jobbet, så du är förberedd på att motivera varför just du är rätt för jobbet. 2. Vem ringer vem? Se till att från första början göra klart vem det är som ska ringa vem för att undvika missförstånd. Se också till att bestämma en exakt tid när intervjun ska äga rum. Att veta att om du själv ska ringa eller att du ska bli uppringd vid en viss tid kan ibland lindra nervositeten en del. 3. Välj en lugn miljö Det som kanske är det viktigaste att tänka på under en telefonintervju är att inte sitta i en miljö som kan störa varken dig eller personen i andra änden av luren. Tar du samtalet på jobbet eller i skolan kan ett tips vara att se till att de omkring dig vet att du inte kan störas. 4. Peppa dig själv Hur du väljer att peppa dig själv är väldigt individuellt och du ska helt klart satsa på det som fungerar bäst för just dig. Vissa föredrar att lyssna på någon favoritlåt medan andra skriver uppmuntrande lappar till sig själva. 5. Tänk på tonläget När du ska ha en telefonintervju är det väldigt viktigt att tänka på att du inte har ett monotont tonläge utan du ska försöka att låta glad och ha energi i rösten. Det är viktigt att visa att du är uppspelt över tjänsten. Anledningen till att detta är så viktigt beror på att cirka 55% av det vi kommunicerar kommer från vårt kroppsspråk, 37% från tonläget på vår röst och 7% från det vi faktiskt säger. De kroppssignaler som annars hjälper oss förmedla det vi vill säga förloras alltså. Ett bra tips för att påverka tonläget på rösten på ett positivt sätt är att stå upp under intervjun istället för att sitta. 6. Följ upp Följ upp efter 24 timmar genom att skicka ett mejl till den som intervjuade dig och tacka för ert möte. Det är även bra att skriva något specifikt som ökade ditt intresse för företaget under intervjun eller om det var något speciellt som du uppskattade med er konversation och varför. Läs även: 6 tips på hur du kommer göra succé på ditt nya jobb. 9 frågor du alltid ska förbereda dig på inför en jobbintervju. 6 frågor du alltid ska ställa när du är på arbetsintervju. 14 outfit-misstag att undvika inför jobbintervjun (detaljerna räknas vid första intrycket!) 9 frågor att ställa i slutet av en arbetsintervju. 11 frågor du ska förbereda dig på att få under en arbetsintervju. 5 saker (du antagligen inte tänker på) som gör hela skillnaden under anställningsintervjun. Så står du upp mot konkurrensen – 5 smarta jobbtips som ingen berättat för dig! Karriärcoachen: “Här är svaret på jobbfrågan som alla ställer” Har du jobbintervju i sikte? Vi listar 4 tips som gör dig mer förberedd! Källa: My Domaine
Så lyckas du med telefonintervjun – 6 grymma tips till nybörjaren
Hur det går till på en arbetsintervju vet nog de flesta, men hur det fungerar när den hålls över telefon är kanske mer oklart. Förutsättningarna blir helt plötsligt ganska annorlunda och även hur du förbereder dig. Här listar vi sex smarta tips som kan hjälpa dig att briljera på intervjun. Foto: REX